
Keď vzdelávame mysle mladých, nemali by sme zabudnúť vzdelávať aj ich srdcia. Dalai Lama
Vzdelávanie zamerané na rozvoj mäkkých zručností
Inovačné vzdelávanie je pre pedagógov jedinečnou možnosťou, ako získať nové zručnosti a zvýšiť svoju kvalifikáciu. Na Strednej zdravotníckej škole v Považskej Bystrici sa uskutočnilo inovačné vzdelávanie zamerané na rozvoj mäkkých zručností, známych aj ako soft skills.
Kurz viedla skúsená lektorka Mgr. Alena Húdeková, členka organizácie K.A.B.A. Slovensko, ktoré je poskytovateľom kurzov a vzdelávania dospelých. Tento kurz, ktorý bol špeciálne pripravený pre pedagogičky tejto školy, ponúkol možnosť nielen rozvíjať ich profesionálne kompetencie, ale aj získať 3% kredit za absolvovanie.
Vzdelávanie sa skladalo z viacerých modulov, pričom každý z nich prinášal nové perspektívy a praktické riešenia pre každodenné výzvy v pedagogickej praxi. Medzi hlavné témy kurzu patrili: „Kľúčové kompetencie pedagogického/odborného zamestnanca a ich rozvoj“, „Efektívne riešenie problémov a konfliktov“, „Zručnosti riadenia medziľudských vzťahov“ a „Emocionálna inteligencia a schopnosť zvládať zmeny, výzvy v súčasnej dynamickej dobe“. Tieto témy boli starostlivo vybrané tak, aby reflektovali potreby moderných pedagógov a pomohli im lepšie zvládať náročné situácie vo vzdelávacom procese.
Počas inovačného vzdelávania boli účastníčkam poskytnuté cenné poznatky, ktoré mohli okamžite aplikovať vo svojej práci. Osobitná pozornosť bola venovaná rozvoju emocionálnej inteligencie a schopnosti efektívne riešiť konflikty v školskom prostredí. Pedagogičky boli vedené k tomu, aby získané vedomosti vedeli preniesť do praxe, čím mohli podporiť pozitívne vzťahy so študentmi, kolegami a rodičmi.
Po ukončení vzdelávania absolvovali účastníčky záverečnú skúšku, ktorá pozostávala z vlastnej prezentácie. Touto skúškou bola overená nielen ich teoretická pripravenosť, ale aj schopnosť aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti v konkrétnych situáciách. Všetky zúčastnené pedagogičky úspešne ukončili kurz a bolo im udelené osvedčenie o jeho absolvovaní.
Týmto kurzom bola posilnená nielen ich profesionálna kompetencia, ale aj schopnosť zvládať každodenné výzvy, ktorým čelia v súčasnom vzdelávacom prostredí. Inovačné vzdelávanie tak predstavuje dôležitý krok k modernizácii vzdelávacieho procesu a rozvoju jednotlivých učiteľov, čím prispieva k celkovému zlepšeniu kvality vzdelávania.
Hodnotenie a spätná väzba účastníkov inovačného vzdelávania:
Ktoré témy Vás zaujali a prečo?
- Konflikty a ich riešenie, emocionálna inteligencia.
- Konflikty a ich riešenie. S konfliktami sa stretávam často, preto som čerpala množstvo praktických poznatkov, ktoré by sa dali využiť v praxi.
- Témy boli zaujímavé, preto som sa na kurz aj prihlásila. Boli však prednášané povrchne, hlavne teoreticky a tak vzdelávanie stratilo na zaujímavosti.
- Emócie. Veľa dobrých cvičení.
- Riešenie konfliktov, súvisí to s mojou prácou triedneho učiteľa.
- Ja výrok.
- Komunikácia.
- Komunikácia, konflikty.
- Riešenie konfliktov, vyskytujú sa častejšie a je dôležité vedieť ako reagovať.
- Konflikty a ich riešenie, lebo v školskom prostredí vznikajú stále častejšie.
Odporučili by ste tento kurz Vašim kolegom? Vaše zdôvodnenie prečo?
- Áno.
- Určite áno.
- Kurz áno, školiteľ by potreboval zmeniť prístup.
- Určite nie. V kurze bola veľa teoretických vecí, ktoré neboli prakticky precvičené. Ak aj boli aktivity, chýbala im spätná väzba, rozbor danej aktivity, aký má pre nás prínos pre prax, aké ponaučenie atď. Ak sme si robili napríklad dotazník komunikačných štýlov, len sme lektorke odovzdali výsledok, vôbec sme nerozoberali, čo to pre mňa znamená, alebo čo znamená pre kolektív, že kolegovia majú taký komunikačný štýl. Johariho okno lektorka nevedela vysvetliť ani na požiadanie, hlavne spôsob grafického zápisu.
- Áno. Každé vzdelávanie dá človeku niečo, obohatí ho o nové skúsenosti.
- Niektoré časti áno.
- Áno.
- Nie, nevyhovujúca dĺžka kurzu.
- Áno, vždy je dobré sa inšpirovať a dozvedieť sa niečo nové.
- Áno, bol prínosný.
- Iba začínajúcim učiteľom, aby vedeli riešiť konflikty.