ROZVOJ EFEKTÍVNYCH NÁSTROJOV KARIÉROVÉHO PORADENSTVA NA STREDNÝCH ŠKOLÁCH
Projekt bol zameraný na rast kvality a efektivity kariérového poradenstva na stredných školách prostredníctvom odbornej prípravy triednych učiteľov a výchovných poradcov.
Čo získali pedagógovia?
- základné poradenské zručnosti
- analýzu svojej osobnosti
- dôležité informácie k procesu poradenstva
Detaily projektu
I. etapa: „Kariérny poradca“
Intenzívny 30 hodinový vzdelávací program pre pedagógov.
Hlavným cieľom bolo zjednotenie pojmov, vyjasnenie role, úloh a zodpovednosti kariérového poradcu, jeho personálnych kompetencií.
Veľká pozornosť sa venovala metodológii kariérneho poradenstva, formám, metódam a technikám práce, informačno-komunikačným technológiám v kariérovom poradenstve a špeciálne využívaniu participatívnych metód.
II. etapa: „Čo chcem, čo viem“
Počas 30 hodinového bloku pedagógovia absolvovali študentský poradensko – vzdelávací program, vďaka ktorému si zažili celý proces poradenstva z pozície študentov.
Na základe zažitého si následne pripravili program pre vybranú cieľovú skupinu študentov.
Na konci pedagógovia pilotne zrealizovali ucelený program pod odborným dohľadom supervízora.
Výstupom v tejto časti projektu bola vypracovaná metodika, ako zaškoliť na tento program pedagógov- budúcich kariérnych poradcov.
III. etapa: Tvorba vlastného vzdelávacieho programu pre študentov
Po dohode s vedením školy si preškolení pedagógovia/ kariérni poradcovia určili cieľovú skupinu študentov a podľa toho si stanovili zámer a cieľ aktivity.
Na základe absolvovaných kurzov, získaných metodických materiálov a vlastnej tvorivosti spracovali program a jeho presný postup realizácie.
Pri svojej práci pedagógovia využili konzultácie s tímom expertov pozostávajúcich z lektorov, metodikov a kariérneho poradcu.
IV. etapa: Realizácia vlastného vzdelávacieho programu pre študentov
Pedagógovia zo 40 škôl celkovo zrealizovali 30 kurzov podľa pripraveného poradenského programu pod odborným dohľadom supervízora, ktorý im poskytol pomoc a podporu.
OBSAH KURZU
- úvod-informácie o projekte, nadviazanie kontaktu, dohodnutie pravidiel v skupine
- sebapoznanie a sebaanalýza
- hodnotová orientácia, motívy k voľbe povolania a pracovnej výkonnosti
- získanie a spracovanie informácií na trhu práce a povolaniach
- identifikácia a rozvoj kľúčových kompetencií vyžadovaných trhom práce
- párovanie informácií o sebe a o trhu práce
- sebarozhodovanie, stanovenie cieľov a plánovanie (vlastný projekt pre ďalšie štúdium)
- schopnosť asertívneho presadenia sa na trhu práce
- záver
V. etapa: Workshop k vzdelávaciemu programu kariérneho poradenstva
Príprava kariérnych poradcov v projekte bola ukončená dvojdňovým pracovným stretnutím.
Zameranie worshopu:
- prezentácia realizovaných študentských vzdelávacích programov
- vzájomná výmena skúseností pedagógov
- odporúčania pre korekcie v programoch
- ďalšie možnosti využitia kariérneho poradenstva v praxi
- aktuálne informácie z trhu práce a kariérneho poradenstva
Partneri
- Metodicko-pedagogické centrum Banská Bystrica
Miesto realizácie: Žilinský a Trenčiansky samosprávny kraj
Doba realizácie projektu: 2006 – 2008
Súvisiace aktivity
Ďalšie projekty
Turiec do Európy Európa do Turca 2019
Ciele projektu Cieľom projektu Turiec do Európy, Európa [...]
Bilancia kompetencií
Národný projekt „Podpora individualizovaného poradenstva pre dlhodobo nezamestnaných [...]
Turiec do Európy Európa do Turca 2018
Ciele projektu Cieľom projektu Turiec do Európy, Európa [...]
Turiec do Európy Európa do Turca 2017
Ciele projektu Cieľom projektu Turiec do Európy, Európa [...]
Turiec do Európy, Európa do Turca 2015
ERASMUS+ KA1 Tento projekt priamo nadväzuje na [...]
Turiec do Európy, Európa do Turca 2014
ERASMUS+ KA1 Téma prepojenia odborného vzdelávania s [...]
Turiec do Európy Európa do Turca 2016
Ciele projektu Cieľom projektu Turiec do Európy, Európa [...]
Youth Enterprise Accelerator 2014
Youth Enterprise Accelerator 2014 LEONARDO TOI [...]
Skills and Competences assessment – New career guidance and counselling approach
Skills and Competences assessment - New career guidance [...]